Röd löparskor
Vardagsmotion
Håll dig i form med vardagsmotion! Att väva in fysisk ansträngning i  vardagen kan göra mer för din hälsa och kondition än vad du kan tro, även om det handlar om enkla metoder som att ta trappan istället för hissen.

  • Vad är vardagsmotion? - Med vardagsmotion menas all den rörelse du gör förutom den du gör när du går och tränar. Exempel på vardagsmotion är att cykla eller gå till jobbet eller att ta trappan istället för rulltrappan eller hissen.

  • Vad händer om vi inte rör på oss? Vi är gjorda för att röra på oss men det är många av oss som är stillasittande större delen av dagen, både på arbetet och hemma. Långvarigt stillasittande är en större orsak till ohälsa än utebliven träning. Se till att variera din dag med både stående, gående och sittande. Forskning säger att kroppen behöver rörelse var 30:e minut för att hålla igång flera viktiga funktioner i kroppen.

  • Tips på vardagsmotion:

  1. Stå upp och jobba vid skrivbordet

  2. Ta trappan i stället för rulltrappan/hissen

  3. Tvätta fönster

  4. Gå ut med hunden

  5. Klipp gräset

  6. Skotta snö

  7. Dammsug

  8. Cykla till affären

  9. Rensa ogräs

  10. Ha promenadmöten utomhus

  11. Plocka svamp och bär

  12. Lek med barnen/barnbarnen

  13. Parkera bilen 10 minuter bort

  14. Stå upp när du pratar i telefonen

  15. Pausgympa vid kaffemaskinen

  16. 10 minuters lunchpromenad

  17. Gör en extra noggrann städning inne

  18. Plocka ur diskmaskinen

  19. Gör trädgårdsarbete

  20. Laga mat

 

Med mycket vardagsmotion kommer du att få mer energi och en bättre hälsa. Nu kanske du till och med tycker att hushållssysslorna känns mer motiverande OCH det är gratis!