Familj på en strand
Promenader
Läkekonstens fader, den grekiske läkaren Hippokrates ansåg att promenader var ”människans bästa medicin”. Promenader, god sömn och en hälsosam kost kan hjälpa din kropp att må mycket bättre.

Att promenera är det enklaste sättet att börja träna och forskning visar mängder av fördelar med att börja promenera. 

 

  • Förebygger hjärt- kärlsjukdomar - Promenader är effektivt när det gäller att förebygga hjärtrelaterade sjukdomar och stroke. Att gå regelbundet sänker högt blodtryck, förbättrar blodcirkulationen, sänker det onda kolesterolet och höjer det goda kolesterolet.

  • Minskar risken för diabetes typ-2 - Regelbundna promenader reglerar blodsockret och minskar då risken att utveckla typ 2-diabetes. Om du redan har typ 2-diabetes kan regelbundna promenader sänka ditt blodsocker och hjälpa dig till en bättre hälsa.

  • Risken för bröstcancer minskar - Att promenera några timmar i veckan kan minska risken för bröstcancer, visar en studie som American Cancer Society gjort. Forskarna följde 74 000 kvinnor mellan 50 och 79 år. De normalviktiga minskade risken för bröstcancer med 30 procent och de överviktiga med 10-20 procent.

 

  • Risken för tarmcancer minskar - 30 minuters promenad varje dag minskar inte bara risken för tarmcancer, utan matsmältningen förbättras och det motverkar förstoppning.

  • Ökad lungvolym - Att ta en promenad ökar syreflödet i blodet och hjälper till att träna dina lungor.

 

  • Ökad fettförbränning och mer muskler - Promenader är en lågintensiv och skonsam träning där du aktiverar många muskler, vilket ökar fettförbränningen.

  • Starkare ben och leder - Promenader stärker skelettet, ökar rörligheten, förhindrar förlust av benmassa och till och med minskar risken för frakturer.

​​

  • Motverkar ryggsmärta – Att promenera bidrar till bättre blodcirkulation inom ryggraden och förbättrar hållning och rörlighet.

  • Du blir mindre stressad av att röra på dig - Forskare har kommit fram till att ett av de bästa sätten att bli av med stress är att ta promenader. Lugnande neuroner aktiveras nämligen när du går.

 

  • Du blir gladare – Promenader kan lindra depression och ångest och det räcker med 30 minuters promenad för att du ska känna en förändring. Promenader hjälper kroppen att producera endorfiner, kroppens naturliga lyckohormon och gör sig av med stresshormonerna. Det ger dig mer energi och du blir gladare i sinnet.

  • Du sover bättre - En daglig promenad gör att du har lättare att varva ner på kvällen när du ska sova, eftersom produktionen av naturliga sömnhormoner som melatonin ökar.

 

  • Bra för hjärnan - Promenader kan förhindra tidig demens och minska risken för Alzheimers. Promenera gärna med vänner och prata under tiden så tränas hjärnan ännu mer.

 

  • Du får dagsljus - Människan behöver dagsljus för att må bra och under vinterhalvåret är promenaden kanske din enda källa till dagsljus. Dagsljus är nästan lika viktigt för hälsan som motion, så ta tillvara på allt dagsljus du kan få.

  • 30 minuter om dagen - Forskning visar att en promenad 30 minuter om dagen fem dagar i veckan har en stor positiv inverkan på hälsan.

  • En kort tur är bättre än ingen alls - Ju mer du rör på dig desto bättre är det för hälsan, men även små promenader gör skillnad.​ En lunchpromenad på 10 minuter har också positiv verkan för din hälsa!