Smör.jpg

Minska på fettet

Bra fett, dåligt fett, fettrikt, fettsnålt, fettfritt, mättat fett, omättat fett, transfett, hälsosamt fett, omega-fett...

Visst snurrar det i huvudet? Hur ska vi veta vad som är rätt och vad som är fel? Ska vi äta enligt högfett-trenden eller skadar den oss?

Om vi ser myter och trender som informationskällor får vi aldrig rätt svar. Allmänna uppfattningar är något som förändras från dag till dag. Vi måste istället veta hur fett beter sig i kroppen och hur det bryts ner. Vi måste med andra ord veta hur arbetsdagen för vår lever, den främsta nedbrytningscentralen, ser ut.

Att bryta ner hälsosamma fetter ingår i leverns arbete, men att alltid belastas med fett gör att den överbelastas av all städning den måste utföra. Den jobbar häcken av sig för att rädda livet på dig och det är inte bara fett den måste ta reda på.

  • Först känner levern av syrehalten i blodet. Ju mer fett som finns i blodet, oavsett om det är bra eller dåligt fett, desto mindre syre. Vid mindre syre börjar levern producera galla som bryter ner fettet och förtunnar blodet, främst för att hjärnan och hjärtat behöver syret.

  • Levern måste även skydda bukspottkörteln som producerar hormonet insulin som i sin tur reglerar blodsockret. Vid överflödigt fett tvingas bukspottkörteln öka insulinproduktionen och det kan leda till att hormonproduktionen störs och körteln till och med förlorar förmågan att tillverka insulin och utan insulin får du diabetes.

  • När levern överbelastas med fett skickar den istället fettet till lymfsystemet för att skydda din hjärna och ditt hjärta. När fett pumpas genom lymfsystemet försvagas immunförsvaret och de vita mördarcellerna får svårt att bekämpa virus, bakterier och gifter. Ju mer fett som dröjer sig kvar i blodet, organen, matsmältningssystemet och lymfsystemet, desto mer insulin behövs för att vägleda socker genom fettet, så att det kan ta sig in i cellerna och få kroppen att fungera.

Om du istället sänker mängden fett i kosten och äter mer av exempelvis potatis, pumpa, sötpotatis, zucchini, bär och frukter skulle insulinresistensen minska och blodsockret stabiliseras.

 

Naturliga och hälsosamma former av socker och kolhydrater inte är av ondo, de är nödvändiga. Det är överflödigt fett som är boven.

Sammanfattningsvis så ska du dra ner på fett oavsett om det är bra eller dåligt fett. Detta för att stötta levern i sitt dagliga arbete med att hålla dig fri från ohälsa.