Äldre par mediterar

Meditera

Det digitala samhälle vi lever i försämrar din sinnesro, gör dig stressad och försvagar ditt immunförsvar. Alla påverkas.

Om du fortsätter att ständigt vara uppkopplad och inte väljer att koppla ur och varva ner kommer du till slut att falla ihop.

Att meditera rensar sinnet, får dig att varva ner, minskar negativa effekter av stress och är en bra metod som stärker ditt immunförsvar.

  • Att meditera känns svårt - Om du känner motstånd till att börja meditera, börja med en minuts andningsövning. För många är det enklare att sitta stilla om du börjar med en ”bara sitta stilla och andas” -övning. Sitt med rak rygg på en stol, på en kudde på golvet eller lägg dig ner om det känns bättre. Andas in och ut genom näsan, djupt ner i magen och fokusera på andningen.

  • Tankar som snurrar - Tankar som far runt i huvudet när du mediterar kan låta ungefär så här: Det kliar, ska jag klia mig? Kan jag slappna av mer? Vad ska jag äta ikväll? Låt tankarna komma och låt dem gå. Sätt dem i en ”såpbubbla” och låt dem försvinna. Eller se dem som små moln som far förbi.

  • Har du inte tid? - Om du blir stressad av att meditera innebär det att du tillbringar mer tid på spänn än i avslappnat tillstånd. Du behöver därför lära dig att slappna av. Om du inte har tid att meditera 10 minuter ska du meditera en timme har jag hört någonstans och det finns en sanning i det.

  • Gör du rätt? - Tecken på att meditation fungerar:

  1. Du känner dig mindre stressad.

  2. Du lägger märke till fler detaljer, som himlen och träden.

  3. Du känner större tacksamhet och mindre rädsla.

  4. Din medkänsla och empati fördjupas.

  5. Du är mindre självupptagen.

  6. Du blir mer öppen för nya intryck.

  7. Du lyssnar uppmärksamt.

  8. Du är gladare och mer positiv.

  9. Du njuter av livet och respekterar andra.

  10. Du har förmågan att stanna upp och sätta dig ner när du känner dig stressad eller ur balans.

  • Hur länge måste du meditera? - Många sitter 30-40 minuter och ibland längre, men det är också avslappnande att bara sitta och ”tomglo” i väggen i en minut. Sätt en timer på de minuter du vill sitta i tystnad. Förläng gradvis meditationerna men tvinga dig inte för länge, det ökar bara risken för att du inte lyckas. En givande ”vardagsmeditation” kan vara i 10-15 minuter.

  • Kom igång med god hjälp – I början kan det vara lättare om du lyssnar på en guidad meditation på nätet eller i en app. Prova dig fram tills du hittar rätt ”talare”. Det underlättar om du gillar rösten du lyssnar på.

En meditativ stund kan också vara att se ut över havet, rensa ogräs i din trädgård, studera fåglar eller följa ett bi från en blomma till en annan. En stund av närvarande i nuet, en stund då du släpper alla tankar och bara är.