Plansch inte äta.png

Kost som försvårar kroppens självläkning

Din kropp behöver allt stöd den kan få för att ställa tillrätta obalanser och upprätthålla en god hälsa.

 

Ju mer gift du har i kroppen, desto svagare och mer sårbar blir du. Gifterna kan bli näring åt virus, bakterier och svamp, vilket i sin tur kan leda till inflammationer och därmed försvaga ditt immunförsvar.

Försök att få kontroll på vad du tar in i kroppen, för det är ett viktigt steg på vägen mot återställd hälsa. En bra början är att sluta mata virus och bakterier med maten de älskar och enligt Anthony William så ska vi utesluta/dra ner på främst följande livsmedel:

  • Mejeriprodukter - Mjölk, smör, grädde, ost, yoghurt och liknande produkter innehåller mycket fett, vilket är en stor belastning för matsmältningssystemet och särskilt för levern. Det är även slembildande och kan orsaka inflammation och allergier. Det gäller även KRAV-märkta produkter. Nu har dessutom vår konventionella behandling av mjölk gjort ett problematiskt födoämne till ett rent gift genom att pressa bönderna att ge kor, getter och får hormoner, antibiotika och genmanipulerat foder.

  • Gluten - De former av gluten som människan är särskilt känslig för finns i vete, korn och råg. Havre är naturligt glutenfritt men välj för säkerhets skull glutenfri havre då produktionen ofta sker på ett sätt som inte garanterar absolut frihet från annan säd, som innehåller gluten. Spannmål som innehåller gluten orsakar irritationer och inflammationer, särskilt i mag-tarmkanalen. De förvirrar också immunförsvaret – vilket är ditt främsta skydd mot sjukdom.

  • Ägg - Det största problemet med ägg är att de utgör näring för cancer och andra cystor, fibroser, tumörer och knutor. Kvinnor med cystor på äggstockarna, bröstcancer eller andra cystor eller tumörer bör undvika ägg helt och hållet. Både män och kvinnor som vill förebygga eller bota cancer eller undvika återfall bör utesluta ägg. En helt äggfri kost ger dig starkt ökade chanser att hålla dig frisk eller att bli friskare.

  • Raffinerat socker (vanligt vitt socker) - Hittills används de genmanipulerade sockerbetorna i princip bara för att framställa vitt socker. Därför ska du undvika alla produkter som innehåller vanligt socker.

  • Majs - Idag har genmanipulation förstört majsen som föda. Även majs som är stämplad ”GMO-fri” kan utlösa fysiska problem då den faktiskt innehåller GMO ändå. Försök undvik all majs och alla produkter som innehåller majs. Det betyder att du inte äter majschips, tacoskal, popcorn, majsflingor, och allt som innehåller majsstärkelse, majssirap och majsolja. Det innefattar också produkter som vi kanske inte först tänker på: läsk, tuggummi och glutenfri mat där man använt majs i stället för vete. Det gäller också kosttillskott med alkohol (där alkoholen kommer från majs).

 

  • Rapsolja - Raps kommer främst från GMO-raps idag och även utan GMO är den inflammatorisk. Den är särskilt skadlig för matsmältningssystemet och riskerar att orsaka ärrbildning i tarmslemhinnan. Rapsolja är ett billigare alternativ till olivolja och används i tusentals produkter och ofta på restauranger. Rapsoljan är så skadlig att du bör undvika den även om den bara är en pytteliten del av en rätt som annars är full av ekologiska och nyttiga ingredienser. I USA är det vanlig med genmodifierad rapsolja och den får säljas fritt utan att förpackningen märks. Rapsolja som säljs i Sverige ska inte vara genmodifierad, men jag chansar inte. Inom EU finns dock en sträng lagstiftning gällande GMO och alla produkter som är genmodifierade måste godkännas av EU-kommissionen och tydligt märkas med GMO på förpackningen.

 

  • Fläsk - Undvik alla former av fläsk, inklusive skinka, bacon, charkuteriprodukter och så vidare. På grund av det höga fettinnehållet är det svårt att läka ut kroniska sjukdomar om man äter fläskkött.

 

  • Odlad fisk - Fisk odlas ofta i trånga utrymmen vilket leder till algtillväxt, parasiter och sjukdomar. Uppfödarna ger då antibiotika och när du äter odlad fisk så hamnar läkemedlet i din kropp. Den fisk som är tryggast att äta är vildfångad lax, hälleflundra och kolja, men oavsett vilken fisk du väljer, se upp med risken för kvicksilver, som är högst hos stora fiskar som svärdfisk och tonfisk.

 

  • Sojabönor - Sojan har gått samma GMO-öde till mötes som majsen. Var försiktig när du äter sojabönor, sojamjölk, sojanötter, sojasås, sojabaserade proteinpålägg, proteinpulver tillverkat av soja, artificiella sojabaserade köttprodukter och andra produkter med soja i. Helst ska du undvika soja helt, men om det känns tufft kan du använda det säkraste alternativet: ren, KRAV-märkt tofu eller tempeh eller nama shoyo (rå sojasås) av högsta kvalitet.

 

  • Natriumglutamat - Natriumglutamat är ett tillsatsämne i tiotusentals produkter och restaurangrätter. Natriumglutamat lagras i hjärnan och söker sig djupt ner i vävnaden, där det kan ge upphov till inflammation och svullnad, döda tiotusentals hjärnceller, störa elektriska impulser, försvaga nervsignaler, trötta ut nervceller, göra dig förvirrad och orolig och till och med leda till mikro-stroke. Natriumglutamat är en luring då den ingår i så många produkter. Därför är det viktigt att läsa innehållsdeklarationen noga. Natriumglutamat är ofta dolt bakom andra namn och följande termer är ofta ett tecken på att den finns i produkten: glutamat, proteas, MSG, E621, karragan, maltodextrin, natriumkaseinat, balsamvinäger, kornmalt, maltextrakt, jästextrakt, bryggarjäst, majsstärkelse, vetestärkelse, modifierad stärkelse, gelatin, vassleprotein, sojaprotein. Det finns ofta i sojasås, buljong och kryddor.

 

  • Sötningsmedel - De flesta sötningsmedel fungerar som nervgifter eftersom de innehåller aspartam, som kan skada våra nervceller och centrala nervsystemet. Lång tids användning av sötningsmedel kan ge upphov till neurologiska problem och stroke.

 

  • Citronsyra - Citronsyra framställs ofta från mögelsvamp och odlad på något kolhydratlikt som majs. Den kan irritera mag- och tarmslemhinnan och därmed ge upphov till inflammation. Förväxla den inte med naturlig citron som i stället är läkande.